Waar treedt je precies tegenop?
De Huissleutel BV uit Tilburg heeft jarenlang huurbemiddelingskosten gevraagd aan huurders. De Huissleutel heeft verschillende juridische tactieken geprobeerd toe te passen om dat recht te praten, bijvoorbeeld door in contracten op te nemen dat huurders De Huissleutel opdracht gaven om te bemiddelen terwijl dat niet het geval was, en door huurders contant geld te laten betalen voor de bemiddeling.
Volgens artikel 427 en 417 lid 4, boek 7 van het Burgerlijk Wetboek is het niet toegestaan huurders geld te vragen voor bemiddeling.
Waarom een collectieve actie? Kan ik niet beter individuele actie ondernemen?
Dat kan. Het Juridisch Loket heeft een voorbeeldbrief om bemiddelingskosten terug te vorderen. Daarnaast zijn er commerciële partijen die dat voor je kunnen doen (tegen betaling).
In de praktijk betaalt De Huissleutel bemiddelingskosten alleen terug na een gerechtelijke uitspraak. Je moet dus doorprocederen tot aan de rechter. Dat is voor mij en voor veel anderen te duur, ingewikkeld en tijdrovend. Daarom wil ik kijken of het collectief kan.
Wat wil je precies van De Huissleutel?
Ik wil dat iedereen die ooit onterecht huurbemiddelingskosten heeft betaald aan De Huissleutel die kosten terugkrijgt. Niet een deel, gewoon alles. Liefst zonder daarvoor een rechtszaak te starten, maar als het moet stap ik er graag voor naar de rechter.
Wat kost dit?
Niks. Althans, voorlopig niet. Ik wil eerst inventariseren wie er interesse heeft, daarna kijken of we met die geïnteresseerden een zaak kunnen aanspannen of andere acties kunnen ondernemen. Misschien gaat dat geld kosten.
Hoe groot is de kans van slagen?
Eerlijk: geen idee. Dat moeten we uitzoeken. Het grootste obstakel is dat er een verjaringstermijn van 5 jaar geldt voor het terugvorderen van kosten. Dat betekent dat je maximaal 5 jaar na het betalen de kosten kunt terugvorderen, al kun je dat ‘verbeuren’ door voor die verjaringstermijn een brief of mail te sturen.
Maar ik weet niet precies hoe dat zit. Misschien dat dit met een collectieve actie weer anders zit. Of dat er andere regels zijn. Dat is een van de dingen die we moeten uitzoeken.
Welke informatie moet ik aandragen?
Om informatie in te winnen bij advocaten is het belangrijk zoveel mogelijk details aan ze te kunnen geven. Daarom wil ik weten:
– Hoeveel bemiddelingskosten je hebt betaald
– Wanneer je dat deed
– Of je nog documenten hebt (contract, mailwisselingen etc) die mogelijk later nuttig kunnen zijn
Kan ik me ook aanmelden zonder die gegevens?
Hoe meer informatie je aanlevert over jouw situatie met De Huissleutel, hoe beter een advocaat die situatie kan bepalen. Maar in principe hoef je die informatie niet te melden aan me. Als het tot een zaak komt, is dat misschien anders.
Wie ben jij?
Ik ben Tijs Hofmans, in het dagelijks leven techjournalist, ben 33 jaar en in 2015 huurde ik samen met mijn vriendin een appartement in Tilburg. De Huissleutel was daarbij de bemiddelaar: ik betaalde toen een maand kale huur plus 19% btw als bemiddelingskosten. Later ontdekten we dat dat niet mocht.
Net als veel personen die in de BOOS!-uitzending voorbij kwamen heb ik moeite het geld terug te krijgen van De Huissleutel. (Aangetekende) brieven kwamen retour, op e-mails werd niet gereageerd en bellen had geen zin. Ook juridisch is het moeilijk De Huissleutel aan te pakken; De Huissleutel maakt gebruik van meerdere bv’s en was vroeger een eenmanszaak.
Wat doe je met mijn gegevens?
Als je je aanmeldt hou ik je e-mailadres om contact met je te kunnen opnemen en je op de hoogte te houden van vorderingen in de zaak. Ik doe dat via nieuwsbriefprogramma Mailchimp (lees hier hun privacybeleid). Als je je wil afmelden, dan kan dat gewoon onderaan in die nieuwsbrief.
Hoe meer informatie je geeft over jouw specifieke casus, hoe sterker deze zaak staat. Ik bewaar en bescherm je gegevens zorgvuldig. Ik verkoop of geef ze nooit door aan wie dan ook.
Waarom is deze site zo lelijk?
Omdat ik geen goede websitebouwer ben. Als je de goede zaak wil helpen door een betere site te bouwen, neem dan contact op. Alle hulp is welkom!
Ik heb een andere vraag die hier niet bij staat.
No wories, neem dan hier contact op.