Verjaringstermijn

De verjaartermijn is een van de dingen waarop een claim stuk kan lopen. Die verjaartermijn is vijf jaar, maar het is aan interpretatie onderhevig vanaf wanneer die vijf jaar geldt. Dat kan bijvoorbeeld gelden vanaf het moment dat je betaald hebt, maar soms wordt een verjaartermijn bekeken vanaf het moment dat je erachter kunt komen dat je ergens recht op hebt.

Dit schrijft bijvoorbeeld Advocaten.nl:

Een vordering uit onverschuldigde betaling. Stel dat u per ongeluk een girobetaling deed aan een onbekende, dan gaat de termijn in vanaf het moment dat de u daarmee bekend raakte en u tevens de persoon van de ontvanger kent

Het is aan de gedaagde partij in een zaak (in dit geval dus de Huissleutel) om te bewijzen dat jouw claim verjaard is. Met bovenstaande in gedachte, lijkt dat moeilijk voor ze te worden.

Als je dus langer dan vijf jaar geleden je bemiddelingskosten hebt betaald, is het misschien mogelijk dat die verjaartermijn niet geldt. Je kunt je daarom alsnog aanmelden voor de collectieve actie.

Verjaartermijn stuiten

Om desondanks het zekere voor het onzekere te nemen, kun je een verjaartermijn het beste stuiten. Dat ‘reset’ de verjaartermijn met (in dit geval) weer vijf jaar. Je stelt de gedaagde partij dan op de hoogte dat je de verjaartermijn opnieuw laat ingaan.

Je kunt dat doen door een brief te sturen, of zelfs een e-mail. De advocaat heeft een standaardbrief opgesteld, specifiek voor De Huissleutel, waarmee je de verjaringstermijn stuit. Je hoeft daar alleen de kruisjes in te vullen en op te sturen.

Je vindt de brief hier.

Let op: het is vooral belangrijk dat je bewijs hebt dat de brief is ontvangen door De Huissleutel. Je kunt dat het beste doen door die aangetekend te versturen. Een e-mail met een ontvangstbevestiging geldt mogelijk ook als bewijs.